vrijdag

Mijn vlinders houden niet van kiwi.

Dagpauwoog, de eerste in mijn tuin,
Dagpauwoog


Ze laten de kiwi links liggen en kijken er totaal niet naar om. Ik dacht laat ik ze verwennen, met een ander lekker hapje. Niet dus. Die had ik dus beter zelf op kunnen eten.
De dagpauwoog heeft een spanwijdte van 50 tot 60 millimeter en net als alle vlinders vier vleugels, waarvan de onderzijde donkerbruin tot zwart gekleurd is met soms een lichtere grillige lijnentekening. De bovenzijde van de vleugels is oranjerood, met smalle donkerbruine vleugelranden. De bovenste vleugelrand is zwart met van de basis tot het midden een smalle strook witte strepen die doen denken aan een zebra-motief. Zowel de bovenste als de onderste vleugel heeft in de bovenste buitenhoek een grote oogvlek die bestaat uit witte, blauwe en paarse kleuren op een zwarte achtergrond, maar er is wel enige variatie. Rondom het lichaam hebben de vleugels een goudstof- achtige tekening, het lichaam zelfs is dicht oranjebehaard. De antennes zijn lang en dun en eindigen knotsvormig, het uiteinde is altijd witgeel van kleur.

2 opmerkingen:

  1. Kiwi is niet zoet genoeg Ineke ! je kunt banaan of meloen nemen of verse annanas! Ze weten wel wat ze lekker vinden !!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee Ineke...ze zitten bij ons aan de druiven en de pruimen!!!!!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen